اگر مدیر یک سایت هستید، مطمئنا هیچ چیز برای شما خوشایندتر از این نیست که فروشگاه اینترنتی خود را در صدر نتایج جست‌وجوی گوگل ببینید. زیرا در این حالت تعداد زیادی کاربر به سمت کسب و کار شما هدایت می‌شوند و میزان فروش هم به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

به منظور دست یافتن به این هدف و بهینه‌سازی سئوی وب‌سایت باید در وهله اول تحقیق درباره کلمات کلیدی را آغاز کنید. امروزه ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها گوگل ترندز است. Google Trends یکی از قابلیت‌های محبوب و پرطرفدار موتور جست‌وجوی گوگل بوده که از طریق آن می‌توانید علاوه‌بر آنالیز آمار یک کیورد، آن را با سایر عبارات کلیدی مقایسه نمایید و میزان محبوبیت واژه را بسنجید.

گوگل ترندز میزان محبوبیت یک کلمه خاص را در مقیاسی بین اعداد صفر تا صد نشان می‌دهد، پس سرچ والیوم نیست. اشتباهی که بعضی از مدیران سایت‌ها مرتکب می‌شوند، این است که آن را برای تعداد سرچ عبارات کلیدی به کار می‌برند.

با توجه به مطالب گفته شده این ابزار برای سئو و همچنین بازاریابی محتوا کاربرد فراوانی دارد. زیرا به واسطه آن درمی‌یابید که جامعه هدف شما معمولا چه نوعی واژگانی را سرچ می‌کنند و در پی یافتن چه اطلاعاتی هستند. آگاهی از این موضوعات پرطرفدار باعث می‌شود که بتوانید آمار بازدیدکنندگان سایت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. همچنین برای موفقیت‌آمیز بودن کمپین تبلیغاتی نیز توصیه می‌شود که داده‌های گوگل ترندز را آنالیز نمایید تا موضوعات مورد علاقه مردم را پیدا کنید.

فهرست مطالب

چرا باید از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

گوگل ترندز ابزار قدرتمندی است که امکان تحلیل و بررسی کلمات کلیدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اطلاعاتی که این قابلیت ارائه می‌دهد، مطابق با داده‌های واقعی موتور جست‌وجوی گوگل بوده، به همین دلیل فوق‌العاده ارزشمند هستند.

گوگل ترندز چیست

گوگل ترندز با ارائه اطلاعات در قالب نمودار کمک می‌کند که بفهمید اصولا افراد به جست‌وجوی چه کلماتی در گوگل می‌پردازند. همچنین آمارهای مفیدی را در مورد این مسئله که چگونه سرچ‌ها در یک بازه زمانی بر اساس منطقه جغرافیایی و مکان تغییر می‌کنند، به دست می‌آورید. از این‌رو می‌توانید پیش بینی‌های مرتبطی درباره واژگانی که مشتریان مورد استفاده قرار می‌دهند، داشته باشید.

شما می‌توانید از این آمار برای پیشبرد اهداف تجاری خود بهره ببرید. زیرا طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ میلادی در دانشگاه استنفورد صورت پذیرفت، آمار نقش مهمی در میزان باورپذیری افراد دارد. طی این پژوهش به دو دسته از افراد دو خبر کاملا یکسان داده شد. اخبار مربوطه برای یکی از گروه‌ها همراه آمار و برای گروه دیگر بدون آمار در دسترس آن‌ها قرار گرفت. پس از بررسی مشخص شد کسانی که خبر را همراه با آمار دریافت کرده بودند، به میزان ۶۳٪ بیشتر از گروه دیگر به آن اعتماد کردند.

کارکرد گوگل ترندز دقیقا چیست؟

از طریق بررسی اطلاعات ارائه شده توسط گوگل ترندز می‌توانید به خوبی آنالیز داده‌های سئو را انجام دهید؛ زیرا این ابزار امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما می‌گذارد. برای مثال امکان فیلتر کردن یک‌سری داده‌ها را فراهم می‌کند. اعمال فیلترهایی همچون محدوده جغرافیایی، تاریخ و موضوع مقاله از این ‌جمله‌اند. ضمن این‌که فرآیند گزارش‌گیری توسط این ابزار به سهولت انجام می‌گیرد.

پس به جرات می‌توان گفت که گوگل ترندز در حال حاضر یکی از پرکاربردترین ابزارها در حوزه سئو است؛ چراکه داده‌های مفیدی درباره ترندهای معروف در اختیار افراد می‌گذارد. به طورکلی کارکرد گوگل ترندز را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

پیدا کردن محصولات پرطرفدار و محبوب

به کمک Google Trends قادرید محصولاتی را بیابید که رفته رفته بر میزان محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. یعنی در سال‌های گذشته رقابت کمی بر سر آن‌ها وجود داشته، اما امروزه محبوب هستند و با ورود به این حوزه می‌توانید سود خوبی کسب کنید.

یافتن محبوبیت‌های فصلی

امکان پیدا کردن محبوبیت‌های فصلی یکی دیگر از کارکردهای این ابزار است؛ پس صرف نظر از حوزه فعالیت سایت خود کاربران زیادی را جذب می‌کنید. برای مثال تصور نمایید که سایتی در رابطه با فروش لوازم خانگی دارید. با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید هنگامی‌که حجم جست‌وجوی مرتبط با بیزینس شما بالا می‌رود، استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی خود را گسترده‌تر کنید و فروش بیشتری را به خود اختصاص دهید.

آموزش کار با گوگل ترندز

پیدا کردن محبوبیت یک محصول خاص در یک منطقه جغرافیایی

از گوگل ترندز نه تنها می‌توانید برای یافتن محبوبیت‌های فصلی کمک بگیرید، بلکه این امکان برای‌تان فراهم است که میزان محبوبیت یک کالا یا خدمت خاص را در یک استان از کشور نیز بسنجید. این قابلیت در رونق گرفتن کسب و کارهای محلی نقش بسزایی دارد.

پیدا کردن موضوعات ترند به منظور تولید و آپدیت محتوا

با گوگل ترندز امکان یافتن کلمات کلیدی در حال رشد وجود دارد، لذا می‌توانید از آن برای تولید محتوا بهره ببرید. همچنین به کمک این ابزار می‌توانید زمان آپدیت محتوای منتشر در سایت خود را به زمانی موکل کنید که درصد جست‌وجوی آن از سوی کاربران افزایش یافته است.

همان‌طور که می‌دانید الگوریتم‌های گوگل برای بروزرسانی محتواها ارزش زیادی قائلند و به این گونه مقالات توجه بیشتری نشان می‌دهند. بنابراین با آپدیت محتوای خود مورد توجه هوش مصنوعی گوگل قرار می‌گیرید و از نتایج مثبت آن برخوردار می‌شوید.

تولید ویدئو در یوتیوب

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در Google Trends بخشی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید حجم سرچ را در شبکه اجتماعی یوتیوب آنالیز و بررسی نمایید. این موضوع برای آن دسته از بیزینس‌های آنلاینی که قصد دارند در یتیوب نیز به فعالیت بپردازند، بسیار حائز اهمیت است.

موج‌سواری

یکی از تکنیک‌های بازاریابی محتوا موج‌سواری است. به نحوی‌که اگر استراتژی تولید محتوا را بر اساس موضوعات ترند و محبوب روز برگزینید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود می‌کشانید. همان‌طور که گفته شد، گوگل ترندز برای پیدا کردن موضوعات ترند به شما کمک شایانی می‌کند.

گوگل ترندز را عمیق‌تر بشناسید

گوگل ترندز یکی از ابزارهای آنلاین است که وب‌مستران می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌های آن رفتار جست‌وجوی کاربران را در گوگل و یوتیوب کشف کنند. این ابزار تاکنون توانسته در ایجاد استراتژی موفقیت‌آمیز سئو برای بسیاری از وب‌مستران نقش موثری داشته باشد.

گوگل ترندز نه تنها اجازه دسترسی به موضوعات محبوب را فراهم می‌کند، بلکه اطلاعات و پرسش‌های خاص که در بازه زمانی مشخص به محبوبیت رسیده‌اند را نیز نشان می‌دهد. داده‌های مربوط به این ابزار از سال ۲۰۰۴ قابل دسترسی هستند، لذا این طیف گسترده از تاریخ‌ها باعث شده که گوگل ترندز برای بررسی چگونگی پیشرفت ترندها بهترین گزینه باشد. داده‌های مربوط به این ابزار از منابع زیر به دست می‌آیند:

  • داده‌های مربوط به Web Search
  • داده‌های مربوط به Image Search
  • داده‌های مربوط به Google Shopping
  • داده‌های مربوط به News Search
  • داده‌های مربوط به YouTube Search

گوگل ترندز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد، که اطلاعات عرضه شده را در قالب یک فایل CSV دانلود نمایید و آن‌ها را به ابزارهای آنالیز ثالث صادر کنید. داده‌های این ابزار با نرم افزارهایی نظیر اکسل هم سازگار هستند، پس می‌توانید آن‌ها را در این برنامه پیاده کنید.

بررسی شهر به شهر نتایج با گوگل ترندز

گوگل ترندز ایران

گوگل ترندز اطلاعات مربوط به جست‌وجوی مخاطبان در گوگل را گردآوری کرده و به افراد اجازه می‌دهد تا حجم سرچ واژگان مورد نظر را در مناطق جغرافیایی مختلف بررسی و باهم مقایسه کنند. شما می‌توانید به هنگام کار با این ابزار تنظیمات را بر اساس آیتم‌های متنوع مثلا کشور، دسته‌بندی موضوعی، بازه زمانی و… پیکربندی کنید تا اطلاعات ارائه شده مربوط به همان گزینه در اختیارتان قرار گیرد.

بنابراین امکان بررسی شهر به شهر نتایج در گوگل ترندز وجود دارد و از این طریق می‌توانید بفهمید که کیورد مدنظر شما در کدام مناطق بیشتر سرچ می‌شود. این مزیت به درد افرادی می‌خورد که قصد دارند کاربران مربوط به محدوده جغرافیایی خود را به سمت سایت‌شان هدایت کنند.

ارائه عبارت‌های جستجو شده مشابه Related queries

از گوگل ترندز می‌توانید به منظور پیدا کردن کیوردهای کلیدی مشابه بهره ببرید. زیرا این ابزار در بخش نتایج مرتبط پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد که دربردارنده پر بازدیدترین کلمات کلیدی هستند. پس اگر عبارتی را از طریق این بخش بررسی نمایید، به سهولت می‌توانید به واژگان کلیدی مشابه آن نیز دسترسی داشته باشید. این کلمات در قسمت Related queries قابل مشاهده هستند.

واژگانی که در بخش Related queries پیشنهاد شده‌اند، در واقع همان نتایجی هستند که از بالاترین آمار سرچ برخوردار بوده‌اند. بنابراین شما می‌توانید این کلمات کلیدی را مدنظر قرار داده و با تولید محتوا درباره آن‌ها سایت خود را ارتقاء دهید.

آیا گوگل ترندز به تنهایی کاربرد دارد؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا گوگل ترندز به تنهایی می‌تواند پاسخ‌گوی همه نیازها برای رشد بیزینس آنلاین‌تان باشد؟ در پاسخ لازم است بدانید هرچند که گوگل ترندز کاملا رایگان است و آمارهای دقیقی درباره کلمات کلیدی ارائه می‌دهد، اما به تنهایی کافی نیست.

موتور جست‌وجوی گوگل دارای ابزارهای قدرتمند دیگری است که می‌توانید از آن‌ها نیز به منظور پیاده‌سازی یک استراتژی اصولی برای پیشرفت سایت خود بهره ببرید. برای مثال ابزارKeyword Planner یکی از آن‌ها است که در تصمیم‌گیری بهتر برای انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند.

برای مثال تصور نمایید که قصد دارید کالای جدیدی را به محصولات فروشگاه آنلاین خود بیفزایید. وقتی که نام این کالا را در گوگل ترندز بررسی می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که حجم جستجوی مطلوبی دارد. اما اگر همین کلمه را در ابزار keyword Planner تجزیه و تحلیل نمایید، ممکن است که با حجم سرچ ماهانه بسیار کمی مواجه شوید. پس با بررسی دقیق هر دوی این ابزارها به صورت همزمان به این نتیجه می‌رسید که کلمه مورد نظر فعلا برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.

بهترین زمان استفاده از گوگل ترندز

به طور کلی در سه حالت زیر استفاده از گوگل ترندز توصیه می‌شود:

  1. زمانی‌که در ابتدای راه‌اندازی سایت خود هستید و بودجه کافی برای خریداری سرویس‌های پولی نظیر keyword Planner را در اختیار ندارید.
  2. مواقعی که می‌خواهید میزان محبوبیت موضوع خاصی را در یک برهه از زمان بسنجید.
  3. هنگامی‌که قصد دارید اشکال نوشتاری مختلف یک واژه را مورد بررسی قرار دهید، گوگل ترندز می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد. زیرا هیچ ابزار دیگری وجود ندارد، که چنین امکاناتی را به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه در اختیار شما قرار دهد.

سه کاربرد جالب گوگل ترندز که نمی‌دانید

گوگل برای هر کدام از ابزارهایی که ارائه می‌دهد، قابلیت‌های مختلفی تعریف می‌کند تا کاربران بتواند به راحتی از آن‌ها برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کنند. گوگل ترندز نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کنار همه کاربردهایی که برای آن برشمردیم، امکانات دیگری هم دارد. برای مثال در هر یک از کادرهای نتایج این ابزار گزینه‌ای به چشم می‌خورد که دربردارنده آیتم‌های زیر است:

  • CSV: به کمک این قابلیت قادر خواهید بود از نتایج ارائه شده برای برنامه اکسل خروجی تهیه نمایید.
  • Share : ویژگی اشتراک‌گذاری این امکان را فراهم می‌کند که آمارهای نشان داده شده را در پلتفرم‌های مختلف انتشار دهید.
  • Embed: این آیتم به معنای درون‌ریزی است و به کلیک بر روی آن می‌توانید به یک تگ اسکریپت دسترسی داشته باشید. حال اگر این کد را در وب‌سایت خود قرار دهید، نتایج به صورت iframe به شما نشان داده می‌شود.

نوشته محبوبیت کلمات را با گوگل ترندز بسنجید! اولین بار در آکادمی وندو. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید