ابزار تحقیق کلمات کلیدی مهم‌ترین همراهان یک کارشناس سئو محسوب می‌شوند زیرا پیدا کردن کلمات کلیدی، اولین گام برای طی کردن مسیر پرپیچ و خم سئو است. در واقع این ابزارها از جهت‌های مختلف به شما کمک می‌کنند. مثلا شاید شما تصمیم داشته باشید که از یک کلمه خاص در وب‌سایت خود استفاده کنید. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی با نمایش شاخص‌‌های گوناگون به شما می‌گویند که کلمه مورد‌نظر برای سایت شما مفید است یا نه؟

حتی ممکن است که شما هیچ کلمه یا عبارتی را در ذهن خود نداشته باشید و به دنبال پیدا کردن یک کلمه مفید باشید، ابزارهای جستجو کلمه کلیدی در چنین موقعیتی نیز به کمک شما می‌آیند و لیستی از کلمات که به محتوای سایت شما نیز مرتبط هستند را نیز به شما پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه اگر می‌خواهید در حوزه سئو فعالیت کنید یا تصمیم دارید در جهت بهینه سازی سایت خود قدمی بردارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید زیرا در ادامه قصد داریم ۶ ابزار تحقیق کلمات کلیدی کاربردی را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب

ابزار تحقیق کلمه کلیدی چیست و چه مزایایی دارند؟

پیش از تعریف ابزار تحقیق کلمات کلیدی بهتر است به طور مختصر بگوییم که به چه کلماتی کلمه کلیدی می‌گویند؟ منظور از کلمه کلیدی یا keyword کلمه‌ای است کاربران برای یافتن مطلب مورد‌نظر خود در موتورهای‌ جستجو، از آن استفاده می‌کنند یا به بیان دیگر، به کلماتی که بیشترین نرخ جستجو را دارند کلمه کلیدی می‌گویند.

ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی

ابزار تحقیق کلمات کلیدی نیز ابزاری هستند که به کارشناسان سئو و نویسندگان محتواهای متنی کمک می‌کنند تا بتوانند این کلمات با ارزش را پیدا کنند زیرا به کار بردن کلمات کلیدی در یک سایت باعث می‌شود که تعداد بازدیدکنندگان از یک سایت افزایش پیدا کند.

مزایا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

  • کار کردن با اکثر ابزار تحقیق کلمات کلیدی ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.
  • به کمک این ابزارها می‌توان در کمترین زمان ممکن اطلاعات مفیدی را درباره یک سایت بدست آورد.
  • با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی می‌توان برای یک سایت ایده‌های خوبی را پیدا کرد.
  • بیشتر بخش‌های این نوع ابزارها به صورت رایگان قابل دسترس هستند.
  • کسب و کارها و سایت‌های تازه کار با این ابزارها می‌توانند به راحتی کلمات و واژه‌های مرتبط به خود را بیابند.

کاربردهای ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو سایت‌

در واقع می‌توان گفت که ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند یک دستیار برای کارشناسان سئو عمل می‌کند زیرا کارشناسان سئو با این ابزارها اطلاعات مورد نیاز خود را بدست می‌آورند و به کمک این ابزارها معمولا کارهای زیر را انجام می‌دهند:

  • کلمات و عباراتی که در رتبه گرفتن یک سایت تاثیر‌گذار هستند را پیدا می‌کنند.
  • تعداد افرادی که از سایت مورد‌نظر بازدید کرده‌اند را بررسی می‌کنند.
  • نحوه عملکرد رقبا و عواملی که باعث موفقیت‌ها یا شکست آن‌ها شده است را به دقت آنالیز می‌کنند یا به کمک یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی قدرتمند، رمز و راز موفقیت ۱۰ وب‌سایت برتر در موتورهای جستجو که بالاترین رتبه‌ها را دارند را به دقت بررسی می‌کنند.
  • ترافیک سایت را بررسی می‌نماید و آن را با ترافیک سایت رقبا مقایسه می‌کنند.
  • خطاها و مشکلات سایت‌ را پیدا می‌کنند.
  • از عملکرد یک سایت به صورت دوره‌ای گزارش تهیه می‌کنند.
  • رتبه صفحات یک سایت را بررسی می‌کنند و میزان علاقه‌مندی‌ مخاطبان را نسبت به صفحات و موضوعات مطرح شده در سایت آنالیز می‌کنند.
  • تعداد لینک‌ها و بک لینک‌ها مفید و مضر یک سایت را بررسی می‌کنند.

۶ ابزار تحقیق کلمه کلیدی کدامند؟

در حال حاضر با توجه به اهمیت و ضرورت کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت و رتبه گرفتن آن‌ها، انواع ابزار تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که به سادگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. معمولا استفاده از برخی قابلیت‌ها و امکانات این ابزارها کاملا رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد اما برای استفاده از برخی امکانات این ابزارها لازم است که هزینه پرداخت کرد. به طور کلی می‌توان گفت که پرطرفدار‌ترین ابزارهای یافتن کلمات کلیدی ۶ ابزار زیر هستند که در ادامه این مطلب، به طور مختصر با کاربرد‌ها و مزایای هر کدام آشنا می‌شوید.

  1. ابزار Google search
  2. ابزار Google Keyword Planner
  3. ابزار Google Trends
  4. ابزار Alexa Pro
  5. ابزار Moz Keyword Explorer
  6. ابزار Kwfinder

ابزار Google Search را بشناسید

این ابزار را می‌توان به عنوان بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی معرفی کرد زیرا از طریق آن به آسانی می‌توان عملکرد یک سایت را بررسی کرد. همچنین google search به صورت رایگان برای کاربران قابل استفاده است. از آنجایی که گوگل برای رتبه دادن به وب‌سایت‌ها، قوانین و الگوریتم‌های خاصی را در نظر می‌گیرد، با ارائه ابزاری همچون google search می‌خواهد به وب‌سایت‌ها کمک کند تا بتوانند با این ابزار، نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنند و رتبه خوبی بدست آوردند.

ابزار Google Search

۴ قسمت مهم در google search

بخش performance یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ابزار محسوب می‌شود و دارای ۴ قسمت مختلف است:

  • Total clicks: این قسمت مجموع کلیک‌های صورت گرفته را نمایش می‌دهد.
  • Total impressions: تعداد نمایش سایت در نتایج جستجو
  • Average position: نمایش موقعیت سایت در سه ماه گذشته
  • Average CTR: نسبت تعداد کلیک‌ها به تعداد نمایش وب‌سایت

کاربردهای google search

  • بررسی تعداد کلیک‌ها و ورودی‌ها
  • آنالیز تعداد لینک‌های داخلی و خارجی
  • بررسی میزان ایمپرشن عبارات
  • یافتن سوالات پر تکرار کاربران در گوگل
  • آنالیز جزئیات کلمات کلیدی در ۹۰ روز اخیر

ابزار Google Keyword Planner راهی برای تحقیق کلمه کلیدی

ابزار Google Keyword planner یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که در این بخش در نظر داریم به بررسی آن بپردازیم. اگر قصد دارید فروش محصولات خود را افزایش دهید یا ترافیک سایت خود را بالا ببرید‌، با استفاده از Google Keyword planner می‌توانید کلمات و عبارت‌هایی که به کسب و کار یا محصول شما مرتبط هستند را در کمترین زمان ممکن پیدا کنید. همچنین لازم به ذکر است که این ابزار علاوه‌بر نمایش اطلاعات مفیدی که به رتبه گرفتن سایت‌ها در گوگل و بهینه سازی آن‌ها کمک می‌کند، برای وب‌سایت‌هایی که از پلتفرم Google Ads نیز استفاده می‌کنند، کاربرد دارد.

ابزار Google Keyword Planner

مزایای ابزار Google Keyword planner

  • ابزار Google Keyword planner اطلاعاتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد را به طور مستقیم از دیتابیس گوگل بدست می‌آورد.
  • استفاده از این ابزار بسیار ساده است و برای دسترسی به امکانات آن فقط کافی است که یک اکانت گوگل داشته باشید.
  • امکان تجزیه و تحلیل یک کلمه پرطرفدار بر اساس شاخص‌ها و معیارهای گوناگون وجود دارد.
  • به کمک این ابزار می‌توانید درباره عملکرد سایت خود در آینده نیز اطلاعاتی کسب کنید یا بهتر است بگوییم که Google Keyword planner می‌‌تواند همچون یک پیش‌گو، نحوه عملکرد سایت شما را در آینده نیز پیس‌گویی کند.

قابلیت‌ های ابزار Google Keyword planner

  • کلمات کلیدی را می‌توان به شکل کلمه، عبارت یا حتی آدرس یک وب‌سایت جستجو کرد.
  • امکان فیلتر کردن معیار‌ها و شاخص‌ها در آن وجود دارد و فقط معیارهای مورد‌نظر شما را نمایش می‌دهد.
  • کلمات ترند و پرطرفدار که به محتوا وب‌سایت شما مرتبط است را پیشنهاد می‌دهد.
  • کلمات کلیدی که جستجو می‌کنید را بر اساس میزان رقابت و حجم جستجو دسته‌بندی می‌کند. به همین دلیل می‌توانید کلماتی که میزان جستجو کم یا متوسط دارند را بیابید و از آن‌ها در محتوای سایت خود استفاده نکنید.
  • کلمات کلیدی پیشنهادی و یا هر اطلاعات دیگری که از این ابزار بدست آورده‌اید را می‌توانید به صورت یک فایل اکسل دریافت کنید تا هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید به راحتی برای شما قابل دسترس باشد.

ابزار Google Trends چیست؟

Google Trends نیز ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که توسط شرکت گوگل ارائه شده و کاربران گوگل و کارشناسان سئو می‌توانند از آن برای یافتن کلمات کلیدی محبوب و ترند استفاده کنند. برای یافتن کلمات کلیدی و دسترسی به این پلتفرم، کاربران لازم نیست هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند زیرا قابلیت یافتن کلمات کلیدی در Google Trends کاملا رایگان است. چنانچه به تازگی وارد حوزه سئو یا تولید محتوا شده‌اید و یا می‌خواهید کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خود را پیدا کنید، استفاده از این ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم زیرا Google Trends جزو ابزارهای قدرتمند سئو و یافتن کلمه کلیدی محسوب می‌شود.

ابزار Google Trends

آشنایی با Google Trends

معمولا در گوگل ترند میزان محبوبیت یک کلمه به صورت عددی و نمره‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می‌شوند. هر چه عدد نمایش داده شده به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد یعنی محبوبیت آن کلمه بیشتر است و در مقابل هر چه به عدد یک نزدیک شود یعنی محبوبیت بالایی در بین کاربران ندارد. عدد صفر نیز به معنای عدم اطلاعات کافی درباره کلمه مورد‌نظر است. حال که این موارد را بیان کردیم به سراغ نحوه استفاده از این ابزار می‌رویم. برای استفاده از این ابزار فقط کافی است که کلمه مورد نظر خود را در نوار جستجو وارد کنید سپس کلمات بر اساس ۳ شاخص مهم به شما نمایش داده می‌شوند:

  • محل یا لوکیشن: میزان جستجو افراد در یک منطقه، یک شهر یا کشور
  • زمان: نرخ جستجو در بازه‌های زمانی مختلف
  • نمایش دسته‌بندی: کلمه مورد نظر شما شامل جه دسته بندی قرار دارد.

قابلیت های Google Trends

  • با استفاده از این ابزار می‌توانید محبوبیت یک کلمه کلیدی را بین کاربران بررسی کنید.
  • بدست آوردن میزان علاقه‌مندی کاربران یک منطقه خاص به یک کلمه کلیدی نیز از دیگر امکانات و قابلیت‌های این ابزار محسوب می‌شود. پس اگر قصد دارید خدمات سایت خود را به یک منطقه خاص ارائه دهید، برای پیدا کردن کلمات پرطرفدار کاربران آن منطقه، حتما از google trends استفاده کنید.
  • امکان مقایسه کردن چند کلمه کلیدی مختلف نیز در این ابزار وجود دارد و کلمات را از نظر میزان جستجو در یک ماه و دشواری برای رتبه گرفتن در گوگل با یکدیگر مقایسه می‌کند.
  • از دیگر امکانات و قابلیت‌های ابزار گوگل ترند این است که کلمات را دسته‌بندی می‌کند.
  • با این ابزار می‌توانید کلمات پر طرفدار کشورهای مختلف دنیا را بدست آورید.
  • google trends کلمات ترند را به صورت روزانه نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. یعنی ممکن است نرخ جستجو یک کلمه خاص امروز بسیار بالا باشد اما روز بعد این مقدار به نصف برسد و شما از طریق این ابزار به راحتی می‌توانید به این موضوع دست پیدا کنید.

با ابزار Alexa Pro آشنا شوید

الکسا پرو، ابزار تحقیق کلمه کلیدی دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد سایت خود و عملکرد رقبای خود را نیز به دقت بررسی کنید. یعنی اگر می‌خواهید به این مساله دست پیدا کنید که رقبا شما با چه کلمه‌ای توانسته‌اند رتبه خوبی از گوگل دریافت کنید کنند، باید از این ابزار کمک بگیرید. به طور کلی می‌توان گفت که Alexa pro برای موارد زیر کاربرد دارد:

ابزار Alexa Pro

  • نمایش کلمات کلیدی بر اساس رتبه گیری: معمولا این پلتفرم لیستی از کلمات مرتبطی که احتمال رتبه گرفتن از آن‌ها بیشتر است را به شما نمایش می‌دهد.
  • شناسایی کم و کاستی‌های سایت شما: مثلا ممکن است که شما از یک کلمه بسیار جذاب و پر‌طرفدار در سایت خود استفاده نکرده باشید. این ابزار به شما گوشزد می‌کند که جای این کلمات در سایت شما خالی است‌.
  • افزایش فروش: شاید بپرسید که این ابزار چگونه برای افزایش فروش کاربرد دارد؟ جواب آن ساده است، در واقع الکسا پرو لیستی از کلمات کلیدی که معمولا خریداران یک محصول آن را بیشتر جستجو می‌کنند را به شما نشان می‌دهد. چنانچه سایت شما یک سایت فروش محصول است، با به کار بردن کلماتی که بین خریداران پرطرفدار است، می‌توانید میزان بازدید آن‌ها را از سایت خود را افزایش دهید که این مسئله به افزایش فروش شما نیز کمک می‌کند.
  • مقایسه: از دیگر کاربردهای این ابزار تحقیق کلمات کلیدی، این است که به کمک آن می‌توانید عملکرد سایت خود را می‌توانید با رقبا مقایسه کنید.
  • ارزیابی کلمات کلیدی: با این ابزار می‌توانید، کلمات کلیدی مفید را از کلماتی که هیچ‌منفعتی برای سایت شما ندارند، شناسایی نمایید.

ابزار Moz Keyword Explorer چیست

Keyword Explorer از جمله بخش‌های مهم و کاربردی moz به حساب می‌آید زیرا به کمک آن می‌توان کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کرد. به عنوان مثال با این ابزار می‌توانید تشخیص دهید که آیا به کار بردن یک کلمه خاص برای سایت شما مفید است یا نه؟ علاوه‌بر با استفاده از این ابزار تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید حجم جستجو کلمات را بررسی کنید و میزان جستجو آن را با حجم جستجو کلمات مشابه نیز مقایسه نمایید. معمولا این قابلیت moz Keyword Explorer برای نویسندگان محتوا بسیار مفید است و آن‌ها پس از یافتن کلمات کلیدی پرطرفدار و استفاده از این کلمات در محتوای خود، می‌توانند شانس مطالعه محتوا مورد نظر را افزایش دهند.

ابزار Moz Keyword Explorer

ویژگی‌ها و قابلیت های moz Keyword Explorer

  • نمایش شاخص امتیاز CTR ارگانیک (Organic CTR Score): شاخص CTR به شما می‌گوید که چنانچه سایت شما در صفحه نخست گوگل قرار بگیرد، پیش بینی می‌کند که چه تعداد کلیک نیز باید داشته باشید.
  • نمایش امتیاز اولویت‌بندی (Priority Score): این امتیاز در واقع ترکیبی از سه معیار مختلف همچون داده‌های مربوط به CTR، حجم جستجو و سختی کلمه است که به کمک آن راحت‌تر می‌توان کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید.
  • امکان استفاده رایگان: معمولا کاربران به صورت رایگان می‌تواننداز این ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنند.
  • استفاده آسان: برای دسترسی به امکانات این ابزار کاربردی، فقط کافی است یک اکانت برای خود ایجاد کنید و اکانت خود را از طریق یک ایمیل معتبر تایید نمایید.
  • تحلیل رقبا: از دیگر قابلیت‌ها و امکاناتی که این ابزار تحقیق کلمات کلیدی دارد این است که از طریق آن می‌توانید عملکرد کلمات کلیدی را در سایت رقبای خود بررسی کنید.
  • آنالیز کلمات کلیدی در کشورهای مختلف: از دیگر قابلیت‌های این ابزار این است که می‌توانید میزان محبوبیت و حجم جستجو کلمات را در کشورهای مختلف دنیا بررسی کنید.

با ابزار Kwfinder آشنا شوید

KWFinder نیز یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که به کمک آن می‌توان کلمات کم رقابت که حجم جستجوی بالایی دارند را پیدا کرد زیرا استفاده از چنین کلماتی، تاثیر خوبی در افزایش ترافیک سایت دارد. علاوه‌بر آن اگر می‌خواهید از یک کلمه پرطرفدار در سایت خود استفاده کنید، KWFinder به شما می‌گوید که کدام رقیب شما نیز از این کلمه استفاده می‌کند. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم ابزار KWFinder نیز همچون ۵ ابزار تحقیق کلمات کلیدی دیگری که در این مطلب به شما معرفی کردیم به کارشناسان سئو و مدیران سایت‌ها در جهت بهینه سازی سایت‌ها کمک می‌کند.

ابزار Kwfinder

ویژگی‌های گوناگون و قابلیت‌های متنوع این ابزار، دلیل اصلی محبوبیت آن در بین سئوکاران شده است. به طور کلی می‌توان گفت قابلیت‌های kwfinder به شرح زیر است:

بررسی و آنالیز اطلاعات سایت با دقت بالا

ابزار kwfinder تمام شاخص‌ها و بررسی‌های خود را به صورت عددی و دوره‌ای نشان می‌دهد و می‌توان کفت که دقت بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که این ابزار دارد.

استفاده آسان

سهولت در استفاده نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این ابزار تحقیق کلمات کلیدی است و کاربر پس از وارد کردن یک کلمه کلیدی در این ابزار می‌تواند یک لیست از کلمات مرتبط و شاخص‌های مهم آن کلمه را مشاهده کند.

نمایش شاخص‌های مفید درباره یک کلمه کلیدی

زمانی که یک کلمه کلیدی را در این ابزار جستجو می‌کنید معمولا شاخص‌های زیر را به شما نمایش می‌دهد:

  • نرخ جستجو: میانگین سرچ یک کلمه در هر ماه را نمایش می‌دهد.
  • میزان ترند بودن یک کلمه: معمولا با بررسی روند افزایش و کاهش تعداد جستجو کلمه در یک سال گذشته ترند بودن یک کلمه را مشخص می‌کند.
  • نمایش pcp: این شاخص هزینه برآورد که سایت‌ها به ازای هر کلیک برای نمایش آن کلمه کلیدی از طریق جستجوی پولی پرداخت می کنند، نمایش می‌دهد.
  • نمایش ppc: : این شاخص نرخ دشواری و سختی ایندکس در جستجوی پولی را از ۰ تا ۱۰۰ نمایش می‌دهد زیرا این شاخص میزان رقابت در Google Ads را تعیین می‌کند.

نمایش kd: این شاخص نیز یک عدد بین ۰ تا ۱۰۰ است و میزان دشواری برای رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد.

نوشته ابزار تحقیق کلمات کلیدی را قورت دهید! اولین بار در آکادمی وندو. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید