یکی از اصول اولیه برای بهبود سئو سایت انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. چون این عبارات کلیدی هستند که موجب جذب بازدیدکننده و ارتقاء وب‌سایت در نتایج جست‌وجو می‌شوند. پس هرچه بیشتر در این زمینه دقت به خرج دهید، به همان نسبت شانس‌تان را برای رونق بیزینس آنلاین خود افزایش خواهید داد.

یکی از راه‌کارهای عالی پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل است. زیرا گوگل در این زمینه آمارهای بسیار خوبی را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن برای پیدا کردن بهترین کیوردها بهره ببرید.

فهرست مطالب

پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل چگونه است؟

مسئله اساسی در کیورد ریسرچ شناخت جامعه هدف و کلماتی است که افراد جست‌وجو می‌کنند. پس باید مطابق با اهدافی که مشتریان به دنبال آن هستند، واژگان کلیدی مورد نظر خود را بیابید و استراتژی سئو وب‌سایت را بر اساس آن بچینید. پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل روشی بسیار ارزشمند است. شما می‌توانید پیشنهادات گوگل را به صورت یک فایل اکسل در رایانه خود ذخیره نمایید و آن‌ها را آنالیز کنید.

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل وجود دارد. در واقع این ابزار مجهز به یک‌سری قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. از جمله این ویژگی‌های موتور جستجوی گوگل موارد زیر هستند:

  • ویژگی Google autocomplete
  • ویژگی featured snippet
  • بخش Searches related to
  • ویژگی Knowledge panel
  • قسمت People also ask for

ویژگی Google Autocomplete

با ویژگی Google Autocomplete آشنا شوید

ویژگی Google autocomplete در سال ۲۰۰۷ میلادی ارائه شد و با سرعت بسیار زیادی مسیر رشد و ارتقاء را طی کرد. به طوری‌که امروزه این قابلیت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های پرطرفدار و مهم موتور جست‌وجوی گوگل به شمار می‌رود.

ویژگی Google Autocomplete که در سال‌های نه چندان دور به نام Google Suggest شناخته می‌شد، به‌گونه‌ای طراحی شده که کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به سهولت و با صرف وقت کمتر اخذ نمایند. در واقع این ویژگی به بهبود تجربه‌ کاربری کمک شایانی می‌کند؛ به همین دلیل توسعه‌دهندگان گوگل همواره می‌کوشند که بهترین کلمات کلیدی را به مخاطبان پیشنهاد دهند.

آیا می‌دانید پیش بینی‌های جستجوی گوگل چگونه عمل می‌کنند؟

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل چگونه انجام می‌گیرد؟ به عبارت دیگر پیش بینی‌های جستجوی گوگل چگونه عمل می‌کنند؟

برای پاسخ به این پرسش لازم است بدانید هنگامی‌که واژه‌ یا واژگانی را در مرورگر خود می‌نویسید، موتور جست‌وجوی گوگل تعدادی پیش‌بینی را در مورد آن عبارت خاص به شما ارائه می‌دهد. در واقع این پیشنهادات بر اساس عباراتی که قبلاً توسط سایر کاربران سرچ‌ شده، در اختیارتان قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی گوگل این کلمات را با توجه به فاکتورهایی همچون میزان محبوبیت و شباهت واژگان کلیدی پیشنهاد می‌دهد.

پیش بینی‌های جستجو از کجا می‌آیند؟

برای پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل به پیشنهاداتی که این ابزار ارائه می‌دهد، نیاز دارید. این پیش‌بینی‌ها در واقع از واژگانی که در حال تایپ آن هستید، می‌آیند‌. یعنی این هوش مصنوعی با توجه به کلماتی که می‌نویسید، مشابه آن را در اختیار شما می‌گذارد.

در مواردی هم هوش مصنوعی گوگل کلمات ترند روز را که به تعداد بالایی از سوی کاربران جست‌وجو شده‌اند، برای پیشنهاد دادن ملاک قرار می‌دهد. برای مثال ممکن است که در موقعیت جغرافیایی فرد به تازگی موضوعی اتفاق افتاده باشد که ترند بوده و هیچ‌گاه قبلا توسط کاربر سرچ‌ نشده است. ابزار Google Trends به شما کمک می‌کند که به راحتی بتوانید واژگان کلیدی ترند را بیابید و مورد آنالیز قرار دهید.

الگوریتم‌های خاصی برای این دسته از پیش‌بینی‌های گوگل وجود دارند. از این‌رو بسیاری از مدیران سایت‌ها برای پیدا کردن واژگان کلیدی خود به این ابزار فوق‌العاده روی آورده‌اند. خوب است بدانید که بعضی از موضوعات محبوب و ترند روز پیش از قرار گرفتن در نتایج Google Trends از طریق ویژگی autocomplete قابل دسترسی هستند.

گاهی نیز این پیش‌بینی‌ها بر اساس تاریخچه سرچ‌هایی که در گذشته انجام داده‌اید، ارائه می‌شود. البته این حالت زمانی صورت می‌پذیرد که قبلا در وارد حساب کاربری گوگل خود شده و گزینه Web & App Activity را روی حالت فعال قرار داده باشید.

علاقه مندی‌های کاربران با آنالیز نتایج ارائه شده را درک کنید

اگر مدیر یک سایت هستید، برای جذب کاربران باید محتوایی تولید کنید که مطابق با سلیقه و نیاز آن‌ها باشد. بنابراین قبل از هر کاری لازم است بدانید که مخاطبان شما به چه مطالبی علاقه‌مند هستند و نسبت به آن واکنش مثبت نشان می‌دهند.

پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل بر اساس علاقه‌مندی کاربران باعث می‌شود که بهترین بازخورد را از آن‌ها بگیرید. پس باید به درک خوبی در این رابطه برسید، برای مثال بدانید که کدام گروه از کلمات کلیدی برای فروشگاه‌های آنلاین مناسبند. یا این‌که برای مقالات آموزشی، ورزشی، خبری و… بهتر است که به سراغ چه نوع کیوردهایی بروید.

در این حالت به خوبی می‌توانید بفهمید زمانی‌که مخاطب موضوعی را طبق علاقه‌مندی خود سرچ‌ می‌کند، توقع دارد که چه نوع محتوایی را بخواند. برای مثال فرض کنید که شخصی قصد خواندن یک مطلب آموزشی را دارد، اما به صفحه خرید یک محصول هدایت شود. قطعا در چنین مواقعی تجربه کاربری خوبی نخواهد داشت.

به همین دلیل موتور جست‌وجوی گوگل روش‌هایی را برای درک علاقه‌مندی کاربران ارائه می‌دهد تا افراد بهترین نتیجه را از سرچ موضوعات بگیرند. لذا الگوریتم‌هایی را طراحی کرده تا از طریق آن‌ها متوجه شود که کاربران چه مدت زمانی را در وب‌سایت انتخابی خود سپری می‌کنند. یا این که اکثرا تمایل دارند روی چه نوع لینک‌هایی کلیک نمایند. توسط نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها عملکرد کاربران و علاقه‌مندی آن‌ها سنجیده می‌شود.

انواع کلمات کلیدی

انواع کلمات کلیدی را بشناسید

کلمات کلیدی مربوط به سئوی سایت در دو گروه User Intent و Search Volume جای می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها به انواعی مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی این دو دسته خواهیم پرداخت تا درک بهتری نسبت به کیوردها پیدا کنید.

انواع کلمات کلیدی بر اساس User Intent

همان‌طور که می‌دانید هر کدام از کاربران با قصد و هدف خاصی از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند. واژگان کلیدی User Intent نشان دهنده نیت و هدف مخاطبان هستند. مثلا ممکن است که هدف فردی پیدا کردن دستور پخت یک کیک باشد، در حالی‌که شخص دیگر به قصد خرید یک کالا به جست‌وجو در اینترنت بپردازد. کلمات کلیدی User Intent شامل سه نوع به شرح ذیل هستند:

  • کلمات کلیدی Transactional

این گروه از عبارات کلیدی با هدف خرید اینترنتی یک کالا یا خدمت خاص سرچ می‌شوند. به‌عنوان مثال خرید لپ تاپ نوعی کلمه کلیدی Transactional است که به قصد انجام یک معامله آنلاین از سوی کاربران مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد.

  • کلمات کلیدی Informational

این گروه از کیوردها به منظور به دست آوردن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص به کار می‌روند. بنابراین هدف از سرچ آن‌ها جنبه‌های مالی نیست، بلکه برای افزایش دانش کاربر استفاده می‌شوند. مثلا کوئری‌های مربوط به جست‌وجوی روش کشت درخت گردو از این جمله‌اند.

  • کلمات کلیدی Navigational

کلمات کلیدی Navigational به قصد انتقال به یک سایت سرچ‌ می‌شوند. فرض کنید که فردی بخواهد وارد سایت به‌خصوصی شود اما نام دامنه آن را نمی‌داند. در این حالت واژگان کلیدی Navigational به کار می‌آیند. برای مثال فرد نام دیجی کالا را در مرورگر خود تایپ می‌کند تا بتواند از طریق نتایج جستجو به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشد.

انواع کلمات کلیدی بر حسب Search volume

این نوع دسته‌بندی کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوی صورت گرفته از سوی کاربران انجام می‌شود. پس قصد مخاطبان در این تقسیم‌بندی نقشی ندارد. به طور کلی کیوردها مطابق با Search Volume شامل سه نوع زیر هستند:

  1. واژگان کلیدی عبارتی یا Middle Tail

کاربرانی که از طریق کلمات کلیدی عبارتی به جست‌وجو می‌پردازند، اهداف مشخصی دارند، اما هیچ ایده واضحی در ذهن ندارند. بلکه تلاش می‌کنند از پیشنهادات خود گوگل برای هدایت به صفحه مورد نظر استفاده نمایند. پس می‌توان نتیجه گرفت که کلمات کلیدی Middle Tail مقداری نامفهوم هستند. عباراتی مثل خرید ملک یا موبایل هواوی از این جمله کلمات هستند.

  1. کلمات کلیدی اصلی یا Head

کیوردهای Head در واقع کلمات کوتاهی هستند که حجم جست‌وجوی بالایی در اینترنت دارند. این واژگان مربوط به یک دسته‌بندی خاص هستند؛ برای مثال موبایل جزء کلماتی است که به وفور سرچ می‌شود.

از آنجا که تعداد سرچ کلمات کلیدی اصلی زیاد است، اگر بخواهید توسط آن‌ها رتبه خوبی دریافت نمایید، به سختی می‌توانید در رده‌های نخست جای بگیرید‌. مشکل دیگر کیوردهای Head این است که معلوم نیست کاربران با چه اهدافی آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند.

  1. کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

یکی از رموز موفقیت سایت‌هایی که بازدیدکننده زیاد دریافت می‌کنند، استفاده از کلمات کلیدی طولانی است. این عبارات از سه یا چهار واژه تشکیل می‌شوند و به خوبی می‌توانند هفتاد درصد ترافیک مورد نیاز فروشگاه آنلاین شما را پوشش دهند.

نکته مثبت دیگر در مورد کلمات کلیدی Long Tail این است که رقابت کمتری دارند. از این‌رو به راحتی می‌توانید با مانور دادن روی آن‌ها رتبه مطلوبی در نتایج جست‌وجو اخذ نمایید. مخاطبانی که از کلمات کلیدی طولانی استفاده می‌کنند، معمولا به دنبال یافتن یک کالای خاص یا پیدا کردن راه حل یک مسئله هستند. مثلا خرید کیف زنانه چرم مشکی یکی از این عبارات است.

ویژگی featured snippet گوگل

ویژگی featured snippet گوگل چیست؟

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد و فوق‌العاده‌ای که موتور جستجوی گوگل در اختیار افراد گذاشته، قابلیت featured snippet است. این ویژگی با هدف بهبود تجربه کاربری و افزایش رضایت‌مندی افراد عرضه شده، به همین دلیل امروزه بسیار پرطرفدار است.

شما می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل از ویژگی featured snippet بهره ببرید. اگر سئوکار یا مدیر یک وب‌سایت هستید، به کمک این قابلیت به راحتی می‌فهمید زمانی که کاربران واژه‌ای را سرچ‌ می‌کنند، قصد دارند چه نوع مقاله‌ای را بیابند.

برای مثال فرض کنید که وب‌سایت شما دربردارنده محتواهای آموزشی است. در چنین شرایطی باید بدانید که مخاطبان برای دستیابی به مطالب آموزشی چه کلماتی را سرچ می‌کنند. پس قبل از اقدام برای تولید محتوا عبارت content marketing را در مرورگر خود تایپ نمایید تا موتور جست‌وجوی گوگل با استفاده از ویژگی featured snippet تعریف‌کاملی از آن را در قالب متن در اختیارتان بگذارد. این راه‌کار برای پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل بی‌نظیر است.

پیدا کردن کلمه کلیدی از Knowledge Panel

با ویژگی Knowledge Panel آشنا شوید

ویژگی Knowledge Panel دربردارنده پرسش‌هایی است که کاربران با آن مواجه شده و این سوالات را در موتور جست‌وجوی گوگل تایپ کرده‌اند. این قابلیت نیز برای پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل بسیار کاربردی است. زیرا اطلاعات معتبری را در مورد عباراتی که سایر افراد سرچ کرده‌اند، در اختیار شما می‌گذارد.

برای استفاده از ویژگی Knowledge Panel می‌توانید از پنل سمت راست صفحه‌ نتایج جست‌جوی گوگل استفاده نمایید. در این پنل داده‌هایی درباره مکان‌ها، شخصیت‌ها و مواردی از این قبیل وجود دارد. اطلاعات مندرج در این بخش شمال سه قسمت مختلف عکس‌های مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر، شرح مختصری درمورد آن و قسمتی به نام People also search for است. از طریق بخش People also search for می‌توانید بفهمید که دیگران کدام عبارات کلیدی را جست‌وجو کرده‌اند.

نوشته آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی با موتور جستجوی گوگل به راحتی! اولین بار در آکادمی وندو. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید