کلمه کلیدی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به مبحث کلمه کلیدی چیست؟ بپردازیم. کلمه کلیدی یا (Keywords) به معنای یک‌سری واژگانی هستند که باید در صفحه هدف استفاده شوند تا آن صفحه به هنگام سرچ کیورد در نتایج جستجو بالا بیاید. البته به این نکته دقت داشته باشید که منظور از کلمه کلیدی تنها یک واژه نیست و گاهی چندین عبارت را دربر می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این مفهوم به طور کامل آشنا شوید.

فهرست مطالب

کلمات کلیدی چیست؟

چنانچه در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، حتما بارها این پرسش برای شما پیش آمده که کلمه کلیدی چیست؟ کلمات کلیدی واژگان و ایده‌هایی هستند که وظیفه دارند کاربر را از موضوع محتوای وب‌سایت مربوطه آگاه نمایند. از دیدگاه علم سئو به عباراتی که کاربران در موتورهای جستجو سرچ‌ می‌کنند، کلمات کلیدی گفته می‌شود.

کلمات کلیدی چیست؟

وب‌مستران برای مقالات منتشر شده در سایت‌شان از مرتبط‌ترین کیوردها استفاده می‌کنند تا شانس خود را برای پیدا شدن توسط کاربران افزایش دهند. پس برای بهینه‌سازی وب‌سایت قبل از هر چیزی باید از یافتن واژگان کلیدی مناسب شروع نمایید. چراکه استفاده از کلمات نامناسب باعث می‌شود که ترافیک ورودی به وب‌سایت شما تا حد زیادی کاهش یابد.

برای مثال ممکن است که بخواهید برای محصولات فروشگاه اینترنتی خود عبارات خاصی را مورد استفاده قرار دهید تا راحت‌تر در اذهان ماندگار شوید. این کار برای بازاریابی اقدامی هوشمندانه به نظر می‌رسد و برای کلمات انتخاب شده رتبه خوبی می‌گیرید. اما اگر بهینه‌سازی سایت نیز براساس همان واژگان خاص انجام شود، احتمال این‌که ترافیک مطلوبی ایجاد نکند، وجود دارد؛ چون کاربران معمولا عبارات خاص را جست‌وجو نمی‌کنند.

اهمیت کلمه کلیدی چیست؟

الگوریتم‌های گوگل نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند، به گونه‌ای که تنها محتوای متناسب با نیاز کاربران را در معرض دید آن‌ها قرار می‌دهند. الگوریتم‌های پاندا، ونیز، مرغ مگس خوار و کبوتر از جمله الگوریتم‌هایی هستند که محتواهای منتشر شده در سایت‌های مختلف را از نظر کیورد آنالیز می‌کنند. بنابراین امروزه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌و‌جو نسبت به سالیان گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

کلمات کلیدی مناسب نه تنها یکی از ارکان اصلی سئو محسوب می‌شوند، بلکه به کمک آن‌ها می‌توانید نقاط ضعف سئوی وب‌سایت خود را نیز به خوبی پوشش دهید. انتخاب عبارات مناسب و تولید محتوای باکیفیت در رابطه با آن باعث می‌شود که بر سایت‌های رقیب پیشی گرفته و به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید.

موتورهای جست‌وجو مهم‌ترین دلیل اهمیت عبارات کلیدی هستند. یعنی باید کلمه یا کلمات برگزیده شده مرتبط با موضوع صفحه وب‌سایت باشند تا موتورهای جست‌وجو بتوانند موضوع صفحه‌ وب را تشخیص دهند.

درباره کلمات کلیدی بلند چه می‌دانید؟

خب تا اینجای کار متوجه شدید که کلمه کلیدی چیست؟ و چه اهمیتی دارد. در این بخش قصد داریم به کلمات کلیدی بلند بپردازیم. کلمات کلیدی بلند همان‌طور که از اسم آن مشخص است، طولانی بوده و دارای بیشتر از سه واژه هستند. این نوع عبارات موضوع مورد نظر کاربر را برای موتورهای جست‌وجو شفاف سازی می‌کنند و به آن‌ها می‌فهمانند که فرد دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردد.

کلمات کلیدی بلند

کیوردهای کوتاه معمولا حجم جست‌وجوی زیادی دارند، پس شدت رقابت در این زمینه بین سایت‌های مختلف بسیار بالا است. اما کلمات کلیدی طولانی یا همان long-tail حجم کمتری از نظر جست‌وجو دارند و فرآیند رتبه گرفتن در آن‌ها به دشواری واژه‌های کوتاه نیست.

اگر از کلمات کلیدی بلند به طور اصولی استفاده نمایید، می‌توانید پس از مدتی ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت خود جذب کنید و موفقیت چشمگیری در تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل داشته باشید. به کار بردن کلمات کلیدی long-tail مزایای بسیاری دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

رقابت کمتر در کلمات کلیدی بلند

کلمات کلیدی بلند کاملا اختصاصی هستند، یعنی به طور ویژه برای کسب و کار شما انتخاب می‌شوند، از سوی دیگر نسبت به واژگان کوتاه به میزان کمتری سرچ می‌شوند. به همین خاطر رتبه گرفتن در کلمات کلیدی بلند نسبتا ساده‌تر است. به نحوی‌که تنها باید روی تکنیک‌های سئویی مانند بهینه‌سازی سئو داخلی و لینک سازی مانور دهید تا رتبه خوبی دریافت نمایید.

بهینه‌سازی سایت برای جست‌وجوی صوتی و معنایی

یکی از بخش‌های بسیار مهم برای بهینه‌سازی Semantic Search کلمات کلیدی طولانی هستند. زیرا امروزه درصد بالایی از کاربران استفاده از جست‌وجوی صوتی را ترجیح می‌دهند. این نوع سرچ معمولا هنگامی استفاده می‌شود که مخاطبان به دنبال یافتن راه حل مشکل خاصی یا پیدا کردن دستور یک غذا و مواردی از این قبیل هستند.

شما با برگزیدن کلمات کلیدی long-tail مناسب نه تنها رتبه خوبی در نتایج جست‌وجو می‌گیرید، بلکه می‌توانید درآمد وب‌سایت خود را نیز تا چند برابر افزایش دهید. پس بکوشید که اهداف کاربران و سوالاتی را که در ذهن دارند، پیش بینی نمایید تا از این طریق بهترین واژگان بلند را بیابید.

تبدیل بالاتر با کلمات کلیدی بلند

اگر به تازگی سایتی را راه‌اندازی کرده‌اید، توصیه می‌شود که مقداری کلمات کلیدی بلند را در حیطه کاری خود جست‌وجو نمایید. این کار کمک می‌کند تا به خوبی با اهداف کاربرانی که این نوع عبارات را به کار می‌برند، آشنا شوید. پس از این‌که به درک بهتری درمورد کلمات کلیدی بلند رسیدید، اکنون می‌توانید از این واژگان برای دریافتlead بهتر و تبدیل کردن آن بهره ببرید.

استفاده از کلمات کلیدی در صفحه

حال که متوجه شدید کلمه کلیدی چیست؟ نوبت به این می‌رسد که بهترین قسمت‌های صفحه را برای استفاده از کیورد بدانید. به طورکلی لازم است که کلمات کلیدی در این بخش‌ها به کار برده شوند:

استفاده از کلمات کلیدی در صفحه

عنوان سئو

عنوان سئو اولین قسمتی است که در معرض دید کاربران قرار دارد، پس باید حرفه‌ای نوشته شود تا افراد را به کلیک کردن ترغیب نماید. بهتر است که برای عنوان سئو یک کلمه کلیدی اصلی و در صورت لزوم یک کلمه فرعی برگزینید.

متا دیسکریپشن

توضیحات متا باعث می‌شود تا مخاطبان خلاصه‌ای از موضوع محتوای شما را ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند که سایت را باز کنند یا نه؟ به کار بردن یک یا دو کیورد در توضیحات متا، کمک می‌کند که کاربران این واژگان را مشاهده نمایند و به سرعت محتوای دلخواه خود را بیابند.

عنوان اصلی مقاله

وجود کلمه کلیدی اصلی در عنوان مقاله سبب می‌شود که موتورهای جست‌وجو موضوع آن را راحت‌تر درک کنند.

مقدمه مقاله

حتماً کیورد اصلی را در ۲۰۰ کلمۀ اول محتوا به کار ببرید، تا موتورهای جست‌وجو آن را به سرعت آنالیز نمایند و مقاله را در جایگاه مناسب قرار دهند.

هدینگ‌های داخلی مقاله

استفاده از کلمات کلیدی در تیترهای داخلی یا همان Heading به بهینه‌سازی سایت کمک شایانی می‌کند. در هدینگ H1یا عنوان باید کلمه کلیدی اصلی نوشته شود. برای هدینگ H2 یا تیترهای داخلی کیوردهای اصلی و فرعی بهترین گزینه به شمار می‌روند. برای هدینگ H3 نیز واژگان کلیدی اضافه یا بلند را مورد استفاده قرار دهید.

URL مقاله

برای قسمت URL کلمه کلیدی اصلی را به کار ببرید.

جمع‌بندی مقاله

بهتر است که هم کلمه کلیدی اصلی و هم کیورد ثانویه در جمع‌بندی مقاله نوشته شوند.

استفاده از کلمات کلیدی در شکل دادن به استراتژی تولید محتوا

اکنون که با مفهوم کلمه کلیدی چیست؟ آشنا شدید باید بتوانید واژگان کلیدی مرتبط را متناسب با استراتژی تولید محتوا به کار ببرید تا درک آن برای موتورهای جست‌وجو ساده شود. برای یاد گرفتن نحوه استفاده از کیورد در صفحه، نخست باید با انواع کلمات کلیدی آشنا شوید.

به طور کلی در یک محتوا سه نوع عبارت کلیدی یعنی کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی ثانویه و کلمات کلیدی اضافی وجود دارد. شما باید واژگان کلیدی را طوری داخل محتوا بیاورید که تمرکز روی کیورد اصلی باشد. در عین حال لازم است که دو یا سه واژه فرعی یا ثانویه دیگر هم که متناسب با موضوع مقاله است، داخل متن بنویسید.

پس از آن لازم است که چگالی کلمات کلیدی را به درستی برگزینید تا به بهینه‌سازی سایت‌تان کمک کند. منظور از چگالی نسبت دفعات تکرار یک واژه به کل کلمات محتوا است. تا چندی پیش گفته می‌شد که چگالی ۳ درصد مناسب است، یعنی اگر به ازای هر ۳۰۰ کلمه از متن محتوا ۳ بار کیورد تکرار شود، سایت رتبه خوبی در نتایج جست‌وجو می‌گیرد.

اما امروزه به نظر می‌رسد که الگوریتم‌های گوگل قبل از این‌که به تعداد دفعات تکرار واژگان کلیدی دقت کنند، بر روی تجربه کاربران تمرکز دارند. تا آنجا که طبق ادعای خود گوگل هیچ چگالی ایده‌آلی برای رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجوی گوگل وجود ندارد.

چرا انتخاب کلمه کلیدی صحیح مهم است؟

کلید ارتباط کاربران با وب‌سایت شما همان کلمات کلیدی هستند؛ یعنی افراد به واسطه کیوردها به فروشگاه آنلاین‌تان هدایت می‌شوند. پس باید بتوانید عبارات کلیدی را به درستی و متناسب با حوزه فعالیت سایت انتخاب کنید تا منجر به بالا رفتن ترافیک شود. با برگزیدن واژگان کلیدی درست می‌توانید امکان دریافت بازدید مستقیم از گوگل را نیز افزایش دهید.

جذب کاربر دلیلی است که اهمیت انتخاب کلمات کلیدی مناسب را دو چندان می‌کند. همان‌طور که می‌دانید کاربران از طریق واژه‌ها اطلاعات مدنظر خود را در فضای اینترنت به دست می‌آورند. از این‌رو به کمک بهینه‌سازی محتوا از طریق کلمات کلیدی می‌توانید مخاطبان بسیاری را به سمت فروشگاه آنلاین خود جذب نمایید.

چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم

به این منظور بهتر است خود را به جای کاربران تصور کنید و ببینید که کلمات مدنظر آن‌ها برای جست‌وجو در اینترنت چه چیزهایی می‌تواند باشد. این نکته را آویزه گوش خود کنید که سئو و بهینه‌سازی سایت، بدون کیورد مناسب به هیچ دردی نمی‌خورد و در پیشرفت سایت شما نقشی ندارد.

عوامل اصلی در انتخاب کلمه کلیدی

فاکتورهای اصلی در انتخاب کلمات کلیدی عبارتند از:

  • مرتبط بودن کیورد

به هنگام انتخاب واژگان کلیدی باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما با محتوای شما مرتبط باشد. زیرا اگر مخاطبان با کیورد انتخاب شده وارد صفحه‌ای نامرتبط شوند، بلافاصله آن را ترک می‌کنند که این امر می‌تواند به کاهش رتبه شما منجر شود.

  • سختی واژه کلیدی

رتبه گرفتن با برخی از کلمات کلیدی پروسه‌ای زمان‌بر و بسیار دشوار است که ارزش صرف وقت را ندارد. بنابراین بهتر است که در انتخاب چنین عباراتی تجدید نظر کنید.

  • میزان جست‌وجوی کلمه کلیدی

هرچه تعداد سرچ یک کیورد بالاتر باشد، بیانگر موفقیت در آن واژه است.

  • نرخ کلیک

یکی از عوامل اصلی در انتخاب کلمه کلیدی نرخ کلیک است. نرخ کلیک نشان می‌دهد که یک کیورد در طول یک ماه یا یک هفته گذشته تا چه حد در جذب کاربر موفق عمل کرده است.

  • ترند

بعضی از کلمات کلیدی ترند روز هستند، یعنی در یک بازه زمانی خاص بیشتر سرچ می‌شوند. از این‌رو بهتر است که واژگان ترند را نیز آنالیز و بررسی کنید.

بررسی رتبه رقبا برای کلمه کلیدی موردنظرتان

کسب اطلاع در مورد جایگاه سایت‌های رقیب به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی خود را بهتر و دقیق‌تر بسنجید. پس از بررسی رقبا می‌توانید لیست واژگان خود را محدودتر کنید، چون هرچه میزان رقابت در یک کیورد خاص شدیدتر باشد، گرفتن رتبه با آن کلمه کلیدی فرآیندی دشوارتر خواهد بود.

یکی از ابزارهای بی‌نظیر که در این رابطه پیشنهاد می‌شود، سایت الکسا است. از طریق این ابزار قدرتمند قادر خواهید بود بهترین کلمات کلیدی را به منظور سئو سایت و همچنین تبلیغ به ازای هر کلیک بیابید.

نوشته کلمه کلیدی چیست؟ همه چیز را درباره آن بدانید! اولین بار در آکادمی وندو. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید