سئو تصاویر چقدر اهمیت دارد؟ چرا باید تصاویر را سئو کنیم؟ برای سئو تصاویر باید چکار کنیم؟ سئو تصاویر بر روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟ حتما باید برای تصاویر سایت از عکس‌های یونیک استفاده کنیم؟ چک لیست سئو تصاویر چیست؟ کپی کردن تصاویر در گوگل نیز به اندازه سرقت متن ادبی برای وبسایت شما می‌تواند خظرآفرین باشد! اما نه در صورتی که ترفندهای سئو عکس سایت را بدانید. با ترفندهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید تصویر کپی شده را به تصویر یونیک و سئو شده تبدیل کرده و با خیال راحت در سایت خود درج کنید.

فهرست مطالب

روند بهینه سازی تصاویر برای سئو

سئو عکس سایت نیز مانند دیگر قوانین سئو، ترفندهایی دارد که هرکسی آن‌ها را نمی‌شناسد و تنها متخصصین سئو هستند که می‌توانند به درستی آن‌ها را اجرا و پیاده‌سازی کنند. اگر نمی‌دانید چطور سئو تصاویر را انجام دهید و با بهینه سازی تصاویر برای سئو به رتبه یک گوگل دست پیدا کند، خواندن این مقاله از وندو را از دست ندهید.

بهینه سازی تصاویر

نام تصویر

شاید جالب به نظر برسد اگر بدانید یکی از مواردی که در چک لیست سئو تصاویر نقش کلیدی را ایفا می‌کند، نام تصویر است! توصیه می‌شود قبل از آن‌که تصویر را در سایت بارگذاری کنید، نام آن را در سیستم تغییر دهید. بهترین نامی که می‌توانید برای تصاویر انتخاب کنید، کلمه کلیدی است که می‌خواهید آن صفحه را برای آن سئو کنید.

متن تگ ALT

استفاده از تگ ALT برای تصاویر به شما این امکان را می‌دهد که متنی جایگزین و مرتبط با تصاویر انتخاب کنید. رعایت اصول برای نوشتن این متن می‌تواند رتبه سایت شما را جابه‌جا کند؛ پس سعی کنید متنی را انتخاب کنید که تصویر مورد نظر را به خوبی توصیف کنید. خزنده‌های گوگل با خواندن متن جایگزین تصویر به درک بهتری از موضوع عکس می‌رسند؛ بنابراین از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع در متن جایگزین استفاده کنید. به همین دلیل است که استفاده از تگ ALT، یکی از مراحل بهینه سازی تصاویر برای سئو بشمار می‌رود. ویژگی‌های دیگر متن جایگزین تصویر به شرح زیر است.

  • زمانی‌که عکس‌ها در سایت نمایش داده نمی‌شوند، متن جایگزین به کاربر نشان داده شده و اگر تصویری باشد که بتواند نیاز او را برطرف کنید، حتما مجدد به آن سر خواهد زد.
  • نابینایانی که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، محتواهای سایت را بررسی کرده و آن‌ها را به شکل صوتی می‌شوند؛ درنتیجه قادر به دیدن تصاویر سایت نیستند. زمانی‌که از تگ آلت استفاده کنید، متن جایگزین نیز برای نابینایان خوانده شده و می‌توانند تصویر درج شده را نیز درک کنند.

Title تصاویر

تایتل تصاویر، همان متن‌هایی هستند که زیر تصویر درج شده در سایت نوشته می‌شود. تایتل و آلت تصویر دو مفهوم مجزا از یکدیگر هستند که باید بطور جداگانه هریک را بررسی کرده و برای هر قسمت متنی جدا بنویسید. بخش عظیمی از هدف متن نوشته شده در بخش تگ آلت، خزنده‌های گوگل هستند که بتوانند تصویر را بهتر درک کنند و این متن به‌جز در مواقعی که عکس در سایت لود نمی‌شود، نمایش داده نمی‌شود. اما، Title تصاویر همیشه در صفحه سایت و زیر عکس جلوی دید کاربران قرار می‌گیرد. هرچه نگارش متن جذاب‌تر باشد و با هدف رفع نیاز کاربر نوشته شود؛ نتیجه بهتری در سئو تصویر و در نتیجه سئو صفحه می‌گذارد.

ویرایش EXIF تصاویر

تصاویر داری کدهای مخصوص به خود هستند که گوگل با بررسی آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد که قبلا این عکس در گوگل و در سایت‌های دیگر درج شده یا یک عکس یونیک است. یک متخصص سئو می‌داند که برای سئو تصویر باید اگزیف عکس را تغییر دهد و با استفاده از نوشتن کلمه کلیدی و آدرس سایت در کدها، تصویر را سئو کند. برای ویرایش اگزیف عکس از سه راه زیر می‌توانید اقدام کنید:

  1. از طریق محیط ویندوز
  2. از طریق نرم افزار فتوشاپ
  3. از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص گوشی همراه

عدم بارگذاری تصاویر غیر مرتبط

این‌که برای سئو تصویر به نوشتن تایتل عکس و متن جایگزین اشاره می‌کنیم، بدین منظور نیست که گوگل نمی‌تواند تصاویر را بخواند. بلکه این دو روش به گوگل کمک می‌کند بتواند بهتر و با سرعت بیشتری عکس را درک کند. عملیات پردازش تصویر توسط گوگل انجام می‌شود و همین دلیل می‌تواند تشخیص دهد که آیا عکسی مرتبط با موضوع را در سایت درج کرده‌اید یا خیر! پس حتما سعی کنید کلمه کلیدی خود را در گوگل یا مرورگر یاندکس به انگلیسی جستجو کنید و سپس تصاویر مرتبط با موضوع صفحه را دانلود کرده و در صفحات سایت خود درج کنید.

بررسی حجم و کیفیت تصویر

قوانین سئو تکنیکال به بالا بودن سرعت سایت تاکید زیادی دارد و معتقد است سرعت بالا سایت یعنی اهمیت به کاربر! سئو تصاویر می‌تواند به بالا رفتن سرعت سایت نیز کمک کند و کمک کند هرچه زودتر به بالای گوگل برسید. حجم تصاویر درج شده در سایت مستقیما بر روی سرعت سایت تاثیر گذاشته و در صورت بی توجهی به من موضوع به سئو سایت نیز ضربه وارد می‌شود. پس حتما سعی کنید در مقابل این‌که سعی می‌کنید تصاویر با کیفیتی را در سایت درج کنید، عکس‌ها حجم کمی داشته باشند. برای بهینه سازی تصاویر برای سئو می‌توانید از روش‌های با حفظ کیفیت، حجم تصاویر را کم کنید.

  • عکس را درفتوشاپ باز کرده و گزینه Save For Web را بزنید. سپس حجم مورد نظر را قبل از ذخیره انتخاب کنید.
  • Imagecompressor را در مرورگر گوگل جستجو کنید و حجم تصاویر را کاهش دهید.
  • سایز تصویر را متناسب با ابعاد سایت در نظر بگیرید و آن را کاهش دهید. علاوه‌بر تغییر سایز، کاهش حجم نیز اتفاق می‌افتد.

رعایت اصول سایز و اندازه تصاویر

یکی دیگر از فرایندهای سئو سایت، توجه به ابعاد مشخص شده عکس‌ها در قالب سایت است. در هر سایت با توجه به قالبی که برای آن در نظر گرفته شده، استانداردهای خاصی برای تصاویر وجود دارد. اما اگر استاندارد قالب سایت برای تصاویر را رعایت نکنیم، در ادامه با مشکلاتی مثل افزایش حجم صفحه و کاهش سرعت سایت مواجه خواهیم شد. پس باید ابعاد استاندارد برای هر قسمت از صفحه سایت خود را بدانید و مطابق با آن بهینه سازی تصویر برای سئو را انجام دهید.

  • اگر تصاویر با عرض و طول کمتر از استاندارد قالب سایت بارگذاری شوند، کدهای css سایت تصویر را به سایز استاندارد رسانده و حجم عکس افزایش پیدا می‌کند. با افزایش حجم صفحه سرعت سایت پایین آمده و سئو سایت مختل می‌شود.
  • در صورتی ‌که تصویر با ابعاد بزرگتر از استاندارد درج شود، به‌طبع از حجم بیشتری نیز برخوردار است و نتیجه آن نیز مانند مسئله قبل، کاهش سرعت سایت خواهد بود.

فعال کردن لود تنبل وردپرس

زمانی‌که کاربر به صفحه شما سر می‌زند، باید حتما عکس‌های آن صفحه کامل دانلود شود و کاربر بتواند آن‌ها را مشاهده کند. در غیر این صورت یک به یک دانلود کردن تصاویر زمان زیادی را از کاربر می‌گیرد و احساس خوبی به او نمی‌دهد. نتیجه این گذر زمان، بستن صفحه سایت شما و رفتن به صفحات دیگر گوگل خواهد بود. اگر لود تنبل وردپرس را فعال کنید دیگر نیاز نیست کاربر زمان زیادی را برای دانلود تصاویر در صفحه شما بگذارند. تنها کافی است مخاطب به پس از وارد شدن به صفحه، آن را اسکرول کند. با پایین رفتن در صفحه، تصاویر یک به یک بدون دخالت کاربر دانلود می‌شود. پس از فعال کردن لود تنبل وردپرس در این مرحله از سئو تصاویر، تاثیر مثبت آن بر روی بالا رفتن سرعت سایت را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

فعال سازی نقشه سایت برای سئو تصاویر

سراغ فعال سازی نقشه سایت تصاویر در واقع همان (sitemap) است که برای ایندکس صفحات شما به گوگل کمک می‌کند. وقتی گوگل تصویر را سریع‌تر ایندکس کند، زودتر در نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌شود و می‌تواند برای صفحه شما ورودی بیشتری بیاورد. ایجاد سایت مپ برای تصاویر، فرایند متداولی در سئو سایت نیست اما اگر سایتی دارید که دیده شدن عکس‌ها به دیده شدن کسب و کار شما کمک بیشتری می‌کند، انجام این مرحله از سئو تصاویر می‌تواند تاثیر بسزایی در سئو سایت شما نیز داشته باشد. ایجاد sitemap برای تصاویر نیاز به تخصص خاصی دارد که باید حتما برای انجام آن از متخصصین سئو کمک بگیرید.

برای سئو بهتر تصاویر چه کنیم؟

سئو تصاویر چیست

درج کردن عکس‌ها مطابق با موضوعات هر صفحه یکی از مهمترین مواردی است که در هنگام سئو بهتر تصاویر باید آن را جدی بگیرید. استفاده کردن از افزونه‌های lazy load تصاویر، wp-smushit و w3-total-cache راه‌کار دیگری است که به بهینه سازی تصاویر برای سئو سایت کمک می‌کند. نگهداری کیفیت، کاهش حجم و فشرده‌سازی تصاویر سه عملکردی است که با نصب هر یک از این افزونه‌ها به راحتی می‌توانید برروی تصاویر خود اعمال کنید و سرعت سایت خود را نیز بالا ببرید. لینک دادن از تصاویر نیز به فرایند سئو بهتر عکس‌ها کمک می‌کند. این لینک سازی می‌تواند داخلی و خارجی باشد و علاوه‌بر آن‌که در ادامه سئو تصاویر بهبود سئو داخلی رخ می‌دهد، اعتماد گوگل نیز افزایش می‌یابد.

قرار گرفتن تصاویر شما در قسمت پیشنهادات گوگل برروی یک کلمه نیز منجربه بالا رفتن ترافیک سایت شما می‌شود و نتیجه آن قرار گرفتن در لیست رتبه‌های برتر گوگل است. سئو تصاویر را می‌توان به عنوان یکی از روش‌هایی که با قوانین گوگل همراستا است و دردسرهای رتبه یک گوگل شدن را کمتر می‌کند، معرفی کرد. برای این‌که مطمئن شوید همه مراحل بهینه سازی تصاویر برای سئو را رعایت کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید و در صورت اعمال هر روش بر روی عکس‌ها، با مداد روی آن مرحله خط بکشید!

کلام آخر؛ چند تصویر در مقاله به کار ببریم؟

در این مقاله از وندو، هرآنچه باید درباره سئو تصاویر می‌دانستید بررسی شد و به همه روش‌هایی که به بهینه سازی تصاویر برای سئو کمک می‌کند نیز اشاره کردیم. در کلام آخر به این سوال متداول می‌خواهیم پاسخ بدهیم که در هر مقاله چند تصویر به کار ببریم؟ این‌که برخی ادعا می‌کنند حتما باید به ازای هر 300 کلمه، یک تصویر باید در لابه‌لا محتوا متنی درج شود، دعایی مکتوب نیست. یعنی در هیچ یک از قوانین گوگل این مسئله ذکر نشده که حتما باید به ازای هر 300 کلمه یک عکس مرتبط با موضوع درج شود!

این ادعا بیشتر از رفتار کاربر نشات گرفته و با آنالیز استراتژی‌های مختلف در سئو، متخصصین متوجه این موضوع شده‌اند که اگر در بین محتوا متنی، تصویری بکار برده نشود؛ چشم کاربر خسته شده و خواندن ادامه مطلب سر باز می‌زند. اما، باز هم این مسئله نمی‌تواند به یک قانون برای همه سایت‌ها تبدیل شود. اگر موضوع سایت شما بگونه‌ای است که باید یک گالری از تصاویر را در اختیار مخاطب قرار دهید، این ادعا رد می‌شود. بااین‌حال، فرقی نمی‌کند که قصد دارید چه تعداد تصویر در سایت خود درج کنید. مسئله مهمی که در سئو تصاویر وجود دارد، طی کردن تمام مراحلی است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

میخواهید رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید؟ با بهره مندی از خدمات سئو حرفه‌ای و مشاوره سئو وندو از رقبایتان پیشی بگیرید! آموزش سئو مشاوره سئو rocket

نوشته سئو تصاویر | آموزش بهینه سازی تصاویر برای سئو اولین بار در آکادمی وندو. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید