مجلات اسکوپوس (Scopus) مجموعه‌ای از مجلات علمی-تخصصی است که توسط انتشارات Elsevier ارائه می‌شود. این پایگاه داده شامل چند هزار مجله به طور گسترده‌ای در رشته‌های مختلف علمی است. در ادامه به برخی رتبه‌بندی‌های مجلات اسکوپوس می‌پردازیم:

1-     رتبه‌بندی مجلات ISI در اسکوپوس

این رتبه‌بندی بر اساس ارزش افزوده جديدترين مجموعه اطلاعات مربوط به مجلات ISI صورت گرفته است. ISI مخفف “موسسه اطلاعات علمی” است و حمایت مالی شده توسط وب آو ساینس می باشد. این رتبه بندی مشتمل بر 6 رده است که نشریات علمی را بر اساس میانگین Impact Factor (عامل تأثیر) آن‌ها، دسته‌بندی میکنند. این رتبه بندی به تحلیل تعداد ارجاعات یک مقاله در یک سال خاص به مقالات منتشر شده در سال‌های قبل و یکبار انتشار مقالات در یک مجله توسط محققین ارزیابی حکاکانه به منظور شناسایی چگونگی استفاده آن از اطلاعات ارجاعات، که نقش روشی برای ارزیابی کیفیت سطح مقاله را دارد، می‌پردازد.

2-     رتبه‌بندی CiteScore

CiteScore یک رتبه‌بندی توسط اسکوپوس است که به صورت سالانه منتشر میشود. براساس ارجاعات در مجلات اسکوپوس در یک سال خاص و به تعداد سالیانه مقالات پذیرش شده در طول سه سال گذشته، مطابق Impact Factor، این روش به عنوان یک سنجه برای کیفیت علمی و ارزش مجلات شناخته شده است. CiteScore درجه‌بندی مجلات را بر اساس میانگین امتیاز ارجاعات در سال‌هایی که تمام مقالات به چاپ رسیده‌اند انجام می‌دهد.

3-     رتبه‌بندی SJR

SJR (مخفف Scimago Journal Rank) یک رتبه‌بندی است که توسط پایگاه Scopus ارائه می‌شود. در این رتبه بندی، مجلات به دو بعد اصلی توجه می‌کنند: تعداد مقالات نویسنده‌های یک مجله و ارجاعات دریافت شده توسط مقالات هر مجله. این رتبه‌بندی مزایا و معایب سایر رتبه‌بندی‌ها (به ویژه در مورد رتبه‌بندی بر اساس Impact Factor) را می‌پذیرد و استفاده از فراکتال‌ها و روش‌های پیشرفته دیگر را درآمیخته است.

به طور کلی، رتبه بندی مجلات اسکوپوس می تواند به محققان کمک کند تا انتخاب صحیح و مناسبی برای انتشار مقالات خود داشته باشند و همچنین برای سازمان‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها می‌تواند ابزاری مفید برای ارزیابی کیفیت علمی و تأثیر مجلات که در تحقیقات خود استفاده می‌کنند، باشد.

4-     راهنمای استفاده از اسکوپوس

استفاده از اسکوپوس برای چاپ مقاله بسیار مفید است. برای شروع، می‌توانید به وبسایت اسکوپوس مراجعه کرده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. سپس با استفاده از قسمت “جستجو” می‌توانید به مقالات مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف، جستجو را بر اساس تاریخ، شاخه علمی، نویسنده و … محدود کنید.

بعد از پیدا کردن مقاله مورد نظرتان، باید به طریقه بررسی شده در سایت ذکر شده، مراحل چاپ را دنبال کنید. این شامل ارسال مقاله به یک مجله علمی و اعمال فرآیندهای داوری (peer review) است. پس از قبول مقاله شما برای چاپ، آن در پایگاه اسکوپوس قرار می‌گیرد و قابلیت دسترسی عمومی کسانی که به این پایگاه داده دسترسی دارند را دارا می‌شود.

استفاده از اسکوپوس برای چاپ مقاله به دانشجویان، پژوهشگران و اساتید علاقه‌مند در تمام زمینه‌های علمی توصیه می‌شود. این ابزار یکی از مؤثرترین روش‌ها برای انتشار نتایج تحقیقات علمی و دریافت نقدها و بازخوردهای قابل اعتماد از جامعه علمی است.

موسسه تدبیرساز با سابقه طولانی در زمینه انواع مقالات علمی از جمله چاپ مقاله اسکوپوس در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید