عوامل زیادی بر سئوی یک وب سایت تأثیر می گذارد و کارشناسان سئو همیشه این عوامل را برای بهبود وب سایت خود پیدا می کنند. درست است که برای موتورهای جستجو کیفیت محتوا و کاربرپسند بودن آن از همه مهمتر است، اما در این بین موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند سئوی وب سایت را بهبود بخشد. آیا بولد کردن کلمه کلیدی یکی از عواملی است که بر سئو وب سایت تاثیر می گذارد؟ در این مقاله به این سوال از دیدگاه کارمندان برتر گوگل پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.
تفاوت بین <b> و <strong> چیست؟
طبق قوانین کدنویسی HTML، دو راه برای بولد کردن متن وجود دارد. استفاده از <b> و <strong> دو روش برای بولد کردن متن هستند. استفاده از این دو تگ هیچ تاثیری در ظاهر ندارد و هر دو برای بولد کردن متن بکار میروند.
در سئو نیز همین اتفاق می افتد و هیچ تفاوتی بین این دو تگ وجود ندارد. در یکی از ویدئوها، مت کاتز (مدیر سابق بخش اسپم وب گوگل) در پاسخ به سوال یکی از کاربران گفت: از دیدگاه ربات گوگل، هیچ تفاوتی بین تگ <b> و <strong> وجود ندارد و هر دو بر رتبه سایت تاثیر می گذارند.
بولد کردن کلمات کلیدی چگونه بر سئو داخلی صفحه تاثیر می گذارد؟
جان مولر، مدیر ارشد تیم ارتباطات جستجوی گوگل، در پاسخ به این سوال که «آیا متن بولد شده میتواند بر بهینهسازی صفحه تأثیر بگذارد؟». مولر میگوید: «بولد کردن بخش مهمی از متن در یک پاراگراف میتواند به بهینهسازی صفحه کمک کند. زیرا به گوگل این امکان را می دهد که محتوای شما را بهتر درک کند.
مولر ادامه می دهد: «متن بولد شده می تواند به یک صفحه ارزش بیافزاید. این به این دلیل است که خزندههای گوگل به دنبال متن پررنگ یا ایتالیک در محتوای صفحه هستند تا بفهمند چه چیزی مهم است. مولر همچنین میگوید در حالی که گوگل اغلب میتواند به تنهایی متوجه شود چه چیزی در یک صفحه مهم است، متن پررنگ پیام شما را برای گوگل واضحتر میکند.
به طور کلی برای تعیین محتوای یک صفحه، گوگل به قسمت های مختلف متن مانند سرفصل های متن نگاه می کند تا ایده های تاکید شده در مقاله را بیابد. جدای از اینها، پررنگ کردن کلمات کلیدی در متن، نشانه ای واضح از ارتباط مقاله یا پاراگراف با این موضوع است.
مولر در نهایت برای جمع بندی پاسخ این سوال گفت: اگر بخواهم پاسخ این سوال را در یک کلمه خلاصه کنم، آیا روی سئو تاثیر می گذارد یا اینکه قسمت های مهم متن را در یک پاراگراف قرار نمی دهد؟ نیازی به گفتن نیست، این به گوگل کمک می کند تا آن پاراگراف یا صفحه را بهتر درک کند.
کدام کلمات و عبارات را بولد کنیم؟
هیچ قانون خاصی برای بولد کردن محتوا و کلمات وجود ندارد. اما عموماً برای رساندن پیام مهم متن به مخاطب از از ویژگی بولد کردن متن استفاده می کنیم. در نتیجه باید دریابید که کدام متن یا حتی جمله برای مخاطب ارزش بیشتری دارد تا آن متن یا جمله بولد شود.
به عنوان مثال، اطلاعات جالب ارائه شده در متن، خلاصه یک خطی و کلمات کلیدی اولیه و فرعی می توانند کاندیدای عنوان صفحه باشند. اگر بتوانید قسمت های مهم متن مانند کلمات را به درستی و به اندازه کافی قرار دهید، می توانید به مخاطبان خود کمک کنید تا متن را بهتر درک کنند و تجربه کاربر از مشاهده و خواندن سایت خود را بهبود ببخشید.
چه قسمت هایی از محتوا نباید بولد باشد؟
جان مولر می گوید: «اگر کل مقاله را بولد کرده اید تا گوگل فکر کند صفحه شما مهم ترین صفحه است، در اشتباهید.
همچنین لازم به ذکر است که نباید روی مهم ترین قسمت متن مانند کلمه کلیدی بیش از حد تاکید کنید. استفاده از این قابلیت نه تنها بر سئوی وب سایت شما تاثیر مثبت نمیگذارد، بلکه تاثیر منفی نیز خواهد داشت.
نتیجه تست بولد کردن کلمه کلیدی SEO
semrush با انجام آزمایشی تاثیر کلمات کلیدی پررنگ در سئو را آزمایش کرد که آیا پررنگ کردن کلمات کلیدی مهم در یک صفحه تاثیر مثبتی بر ترافیک ارگانیک دارد یا خیر.
برای انجام این آزمایش، از SplitSignal برای پیکربندی، تجزیه و تحلیل استفاده شد. 489 صفحه وبلاگ به عنوان متغیر انتخاب شد و از عناصر <strong> برای پررنگ کردن کلمات کلیدی در صفحه استفاده شد. نتیجه این آزمون در سطح اطمینان 95 درصد غیر قطعی بود. پس از 28 روز، آزمایشکنندگان شاهد افزایش 1.5 درصدی کلیکها با سطح اطمینان 81 درصدی بودند. این بدان معناست که آمار قطعی و دقیقی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان بولد کردن کلمات کلیدی را به صورت قطعی در صفحات وبلاگ موثر دانست و با اطمینان از تاثیر این بهینه سازی صحبت کرد.
توجه به این نکته ضروری است که این تست می تواند نتایج متفاوتی برای وب سایت های مختلف داشته باشد و گوگل می گوید که کلمات کلیدی بولد می تواند سیگنالی برای بازدیدکنندگان گوگل در نظر گرفته شود و به آنها کمک کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند، پس چرا کلمات کلیدی بولد را استفاده نکنیم؟ اینکار را انجام دهید، زیرا ارزش امتحان کردن را دارد.
خلاصه
استفاده از کلمات کلیدی بولد در صفحه راهی برای نزدیکتر کردن سایت شما به رتبه های برتر گوگل است. به گفته جان مولر، برجسته کردن بخشهای مهم متن، به همراه مواردی مانند سرفصلهای متن، میتواند راهنمای کمک به خزندههای گوگل برای درک بهتر محتوای اصلی صفحه باشد. توجه داشته باشید که این صفحات از نظر گوگل نیز باید دارای محتوای ارزشمند باشند، زیرا در صورتی که محتوای صفحه برای بیننده مفید باشد، این تکنیک قابل کاربرد خواهد داشت.
نوشته آیا بولد کردن کلمات کلیدی در سئو تاثیرگذار است؟ اولین بار در آکادمی وندو. پدیدار شد.
بدون دیدگاه