گنجینه پنهان «رنو» با حضور ال۹۰ به فروش میرسد

امیرمسعود عابدین: کمتر پیش میآید که یک خودروساز بزرگ اجازه دهد تا پشت صحنه تاریخ صنعتیاش از نزدیک دیده شود؛ چه برسد به اینکه بخشی از آن را در اختیار خریداران بگذارد. اما رنو با حراج «Renault Icons» چنین کاری کرده است. این حراج که قرار است ۷ دسامبر در نزدیکی پاریس برگزار شود، مجموعهای از ۱۲۵ سال نوآوری، رویاپردازی و جسارت مهندسی را پیش چشم علاقهمندان میگذارد؛ از نخستین خودروهای قرن نوزدهم گرفته تا مدلهای مسابقهای مدرن و کانسپتهای رنگارنگ دهههای اخیر.
از آغاز راه؛ خودروهایی که تاریخ را لمس کردهاند
در میان اولین خودروها، ماکتهایی از مدلهای بسیار قدیمی رنو دیده میشود: نسخهای از Type A سال ۱۸۹۸، یک Type D سال ۱۹۰۱ که تازه بازسازی شده و همچنین یک کالسکه موتوری Type G Double Phaeton از سال ۱۹۰۳. دیدن چنین نمونههایی در یک حراج عمومی، فرصتی است که شاید دههها تکرار نشود.

اما داستان به همین نوستالژی خلاصه نمیشود. تنها با یک پرش زمانی بزرگ به دهه ۱۹۸۰ میرسیم؛ جایی که یک رنو ۵ مدل ۱۹۸۳ کنار نمونه اولیهای از Maxi ۵ Turbo پارک شده است. دو ماشینی که یادآور دوران طلایی رالی و مهندسی بیپروا هستند.
شگفتیهای عجیب؛ از وانت ششچرخ تا لیموزین زرهی

یکی از عجیبترین و شاید دوستداشتنیترین ماشینهای این مجموعه، وانت کوچک ششچرخی است که بر پایه رنو کلیو II ساخته شده. اثری دستساز از کارآموزان کارخانه که با وجود ظاهر کارتونی و عجیبش، کاملا واقعی است و یک موتور ۱٫۹ لیتری توربودیزل در دل خود دارد.

در سمت دیگر طیف، یک رنو ۲۵ لیموزین زرهی مدل ۱۹۸۵ قرار دارد که هولییز آن را ساخته؛ خودرویی که بیش از آنکه مثل یک لیموزین باشد، شبیه خودروهای تشریفاتی دوران جنگ سرد است. در کنار آن هم نسخه سینمایی رنو ۲۱ از فیلم «لوی و گولیات» ایستاده است.
رنو همچنین تعدادی از مدلهای تبدیل شده به خودروهای برقی را نیز در این فروش قرار داده؛ نسخههای الکتریکیشده R۴ و R۵، توئینگو و کلیو، همراه با چند آلپاین بسیار خاص مثل GTA V۶ توربو ۱۹۸۸ و A۶۱۰ Evolution Le Mans مدل ۱۹۹۳.
کانسپتها؛ آیندهای که عملی نشد

شاید دیدنیترین قسمت حراج، بخش مربوط به خودروهای مفهومی باشد؛ مدلهایی که بیشتر شبیه آثار هنری هستند تا ابزارهای حمل و نقل. بیشتر آنها مربوط به دهه ۲۰۰۰ هستند و با قیمتهایی که بین ۳ تا ۶ هزار یورو برآورد شده، نسبت به ظاهر فانتزیشان مقرون به صرفهاند. البته هیچکدام قابلیت تردد قانونی در خیابان را ندارند.
از کانگو Break-Up مدل ۲۰۰۲ گرفته تا Trafic Deck-Up مدل ۲۰۰۴، همه با حال و هوای ماجراجویی ساخته شدهاند. در کنار آنها نسخههای اولیه مدلهای مهمتر مثل Modus، کلیو III RS، تویینگو II، کلیو گرند تور و Kangoo Compact و کانسپت پیکاپ آلاسکان ۲۰۱۶ دیده میشود. حتی نسخه مفهومی رنو لوگان استپ ۲۰۰۶ هم در میان آنهاست.

در بخش آزمایشهای برقی، کانگو Be Bop و فلوئنس Z.E. ۲۰۰۹ به نمایش گذاشته شدهاند؛ یادگارهای روزهایی که رنو تازه وارد مسیر الکتریکیسازی شده بود. برای طرفداران، نمونههای اولیه رنو اسپایدر هم نسخه جادهای و هم مسابقهای Trophy نیز آماده چکش خوردن هستند.

ماشینهای مسابقهای؛ قلب تپنده تاریخ رنو
ماشیندوستان حرفهای احتمالا بیش از همه جذب بخش موتوراسپرت خواهند شد. رالی، استقامت و فرمول یک… همه در این مجموعه حضور دارند. حتی بیش از ۲۰ خودروی تکسرنشین F۱ که بعضی هنوز رنگ لاستیک و اثرات پیست را بر تن دارند.

ستاره این نمایش، بیشک Williams-Renault FW۱۹ مدل ۱۹۹۷ است؛ همان ماشینی که ژاک ویلنوو را به قهرمانی جهان رساند. پیشبینی میشود که این یادگار افسانهای بین ۸۰۰ هزار تا ۱٫۲ میلیون یورو فروخته شود.

مدلهای F۱ قدیمیتر رنو از دهه ۸۰ هم با قیمتهایی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو عرضه شدهاند و نسخههای نمایشی ارزانتر با ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو قابل خریدند. حتی مجموعهای از تکسرنشینهای کوچک تبلیغاتی دهه ۷۰ هم عرضه میشود.
چرا رنو تاریخ خود را میفروشد؟

این حراج بخشی از طرح ارتقای میراث تاریخی رنوست. این خودروساز قصد دارد مجموعه خود را منظمتر کند و ۶۰۰ خودرو از مهمترین مدلهای تاریخش را برای نمایش در یک مرکز بزرگ که سال ۲۰۲۷ نزدیک پاریس افتتاح میشود، نگه دارد. بنابراین خودروهای تکراری یا کماهمیتتر راهی بازار شدهاند، با این تضمین که حداقل یک نمونه از هر خودرویی که رنو از ۱۸۹۸ ساخته در مجموعه باقی بماند.
در مجموع، ۱۰۰ خودرو و ۱۰۰ قطعه یادگاری از ۴ دسامبر در معرض نمایش عموم قرار میگیرند و سپس در ۷ دسامبر زیر چکش حراج خواهند رفت.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲




