تصادف وانت با بوگاتی، ۳۵ میلیارد تومان خسارت زد!

امیرمسعود عابدین: هایپرکارها و خودروهای فوق خاص و لوکس، علاوهبر برچسب قیمتی گزافی که دارند، هزینههای جانبی بسیاری دارند؛ بهگونهای که هزینه تعمیر و سرویس یا تعویض قطعات آنها معادل خرید یک خودروی صفر کیلومتر و جدید میشود.
مت آرمسترانگ (Mat Armstrong)، یوتیوبر مشهور و فردی که در زمینه بازسازی خودروها مشغول است، با بازگرداندن لامبورگینیها، پورشهها و رولزرویسهای تصادفی به زندگی، شهرتی برای خود دست و پا کرده است. در تلاش برای فراتر رفتن از کارهای قبلی خود، آخرین ویدیوی او نشان میدهد که او به میامی سفر میکند تا یک لاشه از تنها ۶۰ دستگاه بوگاتی شیرون پور اسپورت (Chiron Pur Sport) ساخته شده را بازرسی کند. اما آرمسترانگ وقتی شروع به قیمتگذاری قطعات مورد نیاز برای بازسازی میکند، شوکه میشود.
بوگاتی مورد نظر متعلق به الکس جی (Alex G)، تولیدکننده محتوای مستقر در میامی است که موفق شد بوگاتی خود را به عقب یک وانت ژاپنی کوچک ۱۰ هزار دلاری بکوبد!
پور اسپورت (Pur Sport)، که نسخه متمرکز بر پیست شیرون با بال ثابت و شتاب وحشیانهتر است، در ابتدا ۳٫۶ میلیون دلار قیمت داشت و از آن زمان تاکنون ارزش آن افزایش یافته است.
صدمات شاسی و فهرست قیمت قطعات
آرمسترانگ پیش از فرستادن ارزیاب بیمه، خسارت را بازرسی میکند و متوجه میشود که شاسی کربنی (carbon chassis tub) متحمل آسیب جزئی شده که احتمالا به عنوان خسارت کلی خودرو در نظر گرفته میشود. اما آرمسترانگ حدس میزند که احتمالا میتواند شاسی موجود را تعمیر کند، بنابراین شروع به پیگیری قیمت برخی از قطعاتی میکند که قطعاً باید تعویض شوند.
آرمسترانگ که پیش از این انبوهی از ابرخودروها را بازسازی کرده و حتی یک دستگاه رولزرویس کاملا سالم را برای احیای یک رولزرویس ریث منصوری تکهتکه کرده، به قیمت قطعاتی که چشم هر کسی را خیره میکند، عادت دارد. اما او وقتی برخی اعداد قطعات بوگاتی را میشنود، جا میخورد:
-
چراغهای جلو به قیمت ۱۵۰ هزار یورو (حدود ۱۷۴ هزار دلار، معادل ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان)، معادل قیمت گلگیرهای فیبرکربنی.
-
قسمتی از کاپوت فیبرکربنی به قیمت ۵۰ هزار یورو (۵۸ هزار دلار، معادل ۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان).
-
قاب جلوپنجره نعل اسبی شکل با قیمت سرسامآور ۸۰ هزار یورو (۹۳ هزار دلار، معادل ۱۰ میلیارد تومان).
حدس میزنیم نیازی به توضیح نیست، اما در دنیای واقعی، فقط همان چراغهای جلو بیشتر از یک لامبورگینی هوراکان دست دوم قیمت دارند! اگر تمام قطعات کوچک تریم کربنی خاص، به علاوه تعمیرات ایربگ و داشبورد را در نظر بگیرید، هزینه بازگرداندن خودرو به جاده بسیار زیاد خواهد بود.
پایان کار: دخالت بوگاتی
با اینکه آرمسترانگ برای این کار مشتاق بود، اما بوگاتی خودرو را بازرسی و شرکت بیمه خسارت کلی را اعلام کرده و این خودروساز قطعات تعمیری را به هیچ کس که بخواهد آن را تعمیر کند، نخواهد فروخت. بوگاتی میخواهد خودش خودرو را در فرانسه تعمیر کند. با این حکم، پور اسپورت به حراجی کوپارت (Copart) میرود.
اگر فکر میکنید که قیمت قطعات شیرون دیوانهکننده است، پرداختهای مالی الکس جی، مالک این خودرو نیز همینطور است. او ادعا میکند که ماهیانه ۷۰ هزار دلار برای مالکیت پور اسپورت میپردازد و حتی با وجود تصادف و غیرقابل استفاده بودن خودرو، همچنان در حال پرداخت آن است!
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲